Vánoční koncert 2018: Saint-Saëns vs Gjeilo

Duel

I letos byli diváci v rámci tradičního prosincového koncertu svědky pomyslného střetnutí tváří v tvář, a to opět dvou poměrně výrazně nesourodých autorů. Spojuje je snad jen výjimečnost, originalita a nápadité harmonie, které zanechávají posluchačům v srdcích část své snovosti i po doznění posledních tónů.

Prvním z nich je francouzský skladatel a dirigent období romantismu, jehož tvorba se do naší pozornosti dostává poprvé, druhý je náš vrstevník, pochází z Norska a jeho skladby vyhledáváme opakovaně již několik let.

Jinými slovy, posluchačům jsme naservírovali duel Camille Saint-Saëns vs Ola Gjeilo.

Oratorio de Noël

Úvodního slova se po drobných potížích s elektřinou opět ujal Jiří Bubeník.  Jako první potom zaznělo dílo, které Camille Saint-Saëns dokončil deset dní před premiérou o Vánocích v roce 1858. Oratorio de Noël neboli Vánoční oratorium. Rozmanitá skladba pro pět sólových hlasů, smíšený sbor, varhany, smyčce a harfu. Každý z těchto prvků v ní dostává svůj prostor a jako celek toto dílo prochází zajímavým vývojem, proto je pro všechny zúčastněné příjemně plynoucí a živé.

foto: Martin Holcman

Na prvním schodě stojí pětice sboristů, kterým sbormistr David Lesák svěřil zmíněné sólové party (Jitka Dvořáková – soprán, Dana Žohová- mezzosoprán, Jana Ulcová – alt, Václav Procházka – tenor a Vojtěch Charvát – baryton). Pro některé z nich to byla vůbec první zkušenost s větším sólovým vystoupením v klasickém díle, proto věnovali značnou energii přípravám, nácviku i provedení samotnému. Toto nadšení vneslo do celého vystoupení jedinečnou atmosféru, která se vloudila i mezi diváky.

foto: Martin Holcman

Jejich hlasy se představily jednotlivě, prolínaly se s ostatními za doprovodu hudebního tělesa sestaveného přímo pro tuto příležitost a prostory kostela rozezvučel i celý sbor.

Harfa

Diváky uchvátily libé tóny harfy, s jejímiž strunami si mistrně pohrávala Anita Doležilová Huangová a většina účinkujících tak měla možnost poprvé zažít doprovod tohoto vznešeného nástroje. Využili jsme její vzácné přítomnosti a dali jí prostor pro provedení samostatných skladeb, a to Prelude a Toccata Georga Fridricha Händela.

foto: Barbora Machková

Dark Night of the Soul a Luminous Night of the Soul

Po sólových skladbách pro harfu následovaly nádherné na sebe navazující kusy Dark Night of the Soul a Luminous Night of the Soul norského autora Oly Gjeilo. Náročné pro interprety i pro dirigenta, který musí krom jiného zvládnout všem hudebníkům ukázat sedmiosminový takt. Ano, jednu osminu možná logicky postrádají i nehudební příznivci. David Lesák se ovšem tohoto úkolu zhostil víc než skvěle a jako vždy nám všem poskytnul jedinečnou možnost provést netradiční dílo pod vlídným a pevným vedením plným trpělivosti i zábavy.

foto: Barbora Machková

Přídavek

Vzhledem k mohutnému potlesku jsme s radostí přidali divákům ještě jednu ryze vánoční skladbu, a to The First Noël, anglickou koledu v něžné úpravě Dana Forresta. Velmi děkujeme návštěvníkům za přízeň, kterou nám dávají najevo a motivují nás tak k dalšímu úsilí, stejně jako městu Kolín za významnou finanční podporu, bez které by pro nás bylo obtížné celou akci zorganizovat.

Těšíme se na další koncert!

foto: Martin Holcman

Ze zkoušek a soustředění

Zkoušíme pilně a pokud náhodou ne, podporujeme správné naladění hlasivek pečlivým týmovým tmelením.

 

24. 10. 2018 proběhla první zkouška sólového kvintetu. Seznamte se s pěticí odvážných, vybraných přímo z řad sboru:

Jitka Dvořáková (soprán): Vždy usměvavá a dobře naladěná opora, která stála u zrodu celého tělesa a dokáže uvést v život i ty nejvyšší tóny.
Dana Žohová (mezzosoprán): Milá a ochotná víla, u které vždy najdete pochopení, radu i hlas, který pohladí po duši.
Jana Ulcová (alt): Nadšením oplývající element, ve sboru je rovněž od prvních chvil, když nezpívá, většinou píše, třeba právě teď.
Václav Procházka (tenor): Všestranně nadaný a schopný borec, krom svého zlata v hrdle vnáší do Continua i technologický pokrok.
Vojtěch Charvát (baryton): Nejmladší posila, i přes krátké působení si získal zástup fanynek, záruka zodpovědnosti a týmového ducha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Všech pět sólistů, stejně jako celý pěvecký sbor Continuo, nadšeně pracuje pod gestem skvělého dirigenta, uměleckého vedoucího, hlasového kouče, vrchního obveselovače a zakladatele sboru, kterým je David Lesák.

16. – 18. listopadu 2018 proběhlo v malebném prostředí zimní strany Rokytnice nad Jizerou celovíkendové soustředění spojené s orientačním během, kterého se krom téměř všech členů včetně dirigenta zúčastnili i přítomní potomci a partneři.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continuo potřetí v Praze

Po zkušenostech z minulých let jsme opět nadšeně opustili hranice našeho domácího prostředí a vyrazili do velkoměsta. V překrásných a znělých prostorách gotického kostela svatého Martina ve zdi v Praze jsme si zopakovali pestrý a neotřelý repertoár červnového výročního koncertu.

Pražské publikum ocenilo zejména náročnou skladbu Alleluia Erica Whitacra, duchovní Ave Generosa našeho oblíbeného žijícího skandinávského autora Oly Gjeilo a stejně jako v Kolíně vytleskalo přídavek v podobě spirituálu I Sing Because I’m Happy.

Střídali se moderátoři, dirigenti, sólisté, ale i mužský sbor se ženským.

Na klavír nás skvěle doprovázela Marie Poklopová. Díky multifunkčním členům sboru máme ze zvučných prostor kostela dokonce první nahrávku.

Děkujeme všem divákům za účast a těšíme se zase na další možnost zazpívat si v Praze.

Foto: Barbora Machková, Martin Holcman